Webblog

#Klagen op twitter over je baas
11 juni 2011

In toenemende mate maken wij gebruik van Social Media, zoals Twitter, Facebook, Hyves en Linkedin. Er worden twitter-spreekuren gehouden door artsen, coaches en zelfs een advocatenkantoor, politici twitteren er lustig op los en netwerken gaat tegenwoordig via Linkedin. Al deze openheid en veelheid aan informatie heeft echter een keerzijde. De afgelopen tijd zijn meerdere werknemers, waaronder een politiechef, ontslagen wegens een ongepaste tweet. Is dit eigen verantwoordelijkheid of pure schending van de privacy?

Ook is een zaak bekend van een werknemer die is ontslagen wegens het in strijd handelen met het verbod op nevenwerkzaamheden. Op Linkedin stond informatie waaruit bleek dat deze werknemer er een handeltje voor zichzelf op nahield. Maakt de werkgever hier inbreuk op de privacy van zijn werknemers door het Linkedin profiel te bekijken of is het de verantwoordelijkheid van de werknemer om verantwoord om te gaan met Social Media en zijn profiel voor de buitenwereld af te sluiten? Hier valt over te twisten. Steeds meer bedrijven stellen een Twitter-code of een Social Media-beleid op. Dit ter bescherming van, ongepaste uitlatingen over, het bedrijf, maar misschien ook wel ter bescherming van de werknemer zelf.

Wie staat er in zijn recht als de scheidslijnen tussen privé en zakelijke berichten op sociale media vervagen?

2 Reacties op #Klagen op twitter over je baas
De Voort Advocaten | Mediators
juni 28, 2011 om 22:29

Is uw bedrijf in de 'social' media vogelvrij verklaard?!

Peter
juli 1, 2011 om 13:15

Het blijft een interessante discussie. Vrijheid van meningsuiting afgezet tegen belangen van een organisatie. Is hier jurisprudentie over. Maakt de overheid keuzes hierin?Bestaat er een 10-stappen advies voor deze problematiek?Ik vraag maar raak!

GEEF EEN REACTIE

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *